In 2015 zijn er in totaal 621 mensen omgekomen in het verkeer, zo blijkt uit de cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en Rijkswaterstaat.
In vergelijking met 2013 en 2014 is er sprake van een stijging van 9%. In 2013 en 2014 waren er 570 dodelijke verkeersslachtoffers. Op de gemeentelijke en provinciale wegen, waar een snelheidslimiet van 50 of 80 km per uur geldt, vielen de meeste dodelijke slachtoffers.
Er raakten 20.700 mensen ernstig gewond in het verkeer en daarnaast zijn er nog ongeveer 400.000 verkeersslachtoffers met minder ernstige verkeersverwondingen die in het ziekenhuis worden opgenomen.
Leeftijdscategorieën
In de leeftijdscategorie van de twintigers is het aantal verkeersdoden gedaald sinds 2010. Dit is ook het geval bij de dertigers en de veertigers.
Het aantal verkeersdoden in de categorie 65-plus nam toe. In de categorie van de leeftijd van 80-plus is weliswaar het aantal verkeersdoden de afgelopen jaren gestegen, maar er zijn ook meer 80-plussers dan vijf jaar geleden.
Geslacht autobestuurders
Er overlijden meer mannen in het verkeer dan vrouwen. Het aantal mannelijke autobestuurders waarbij sprake was van een dodelijk ongeval is gestegen. Het steeg van 104 slachtoffers in 2014, naar 146 in 2015.
Het aantal vrouwelijke autobestuurders waarbij sprake was van een dodelijk ongeval daalde van 44 in 2014, naar 31 in 2015. Hierbij is het wel van belang te vermelden dat mannen gemiddeld meer kilometers achter het stuur afleggen dan vrouwen, namelijk gemiddeld 10,5 kilometer meer.
Verkeersdoden per vervoermiddel
Volgens het CBS waren er in 2015 het meeste slachtoffers met personenauto’s, namelijk 224. Er waren 185 verkeersdoden onder de fietsers en er kwamen 57 voetgangers om het leven. Er zijn 47 motorrijders, 42 bromfietsers en 41 bestuurders van een scootmobiel overleden.
Ministerie van Infrastructuur en Milieu
Minister Schultz van Haegen van het ministerie van Infrastructuur en Milieu reageert op deze stijging in een nieuwsbericht. Zij geeft aan dat zij zich samen met lokale overheden en maatschappelijke partners blijft inzetten om de doelstelling van maximaal 500 doden in 2020 te behalen.
De afgelopen jaren heeft de overheid zich ingezet om het aantal slachtoffers onder fietsers terug te dringen, wat lijkt te werken. Het aantal slachtoffers onder fietsers is gelijk gebleven en het aantal onder de jongeren is gedaald. Ouderen op de fiets blijven volgens de overheid een punt van zorg.
Kosten verkeersongevallen
De verkeersongevallen in Nederland kosten de maatschappij ongeveer € 12,5 miljard per jaar. Verkeersdoden kosten de maatschappij bijna € 2 miljard per jaar. [1]
Meer informatie over letselschade na een verkeersongeval? Neem contact op met een letselschade advocaat van Utrecht Letselschade Advies.
[1] SWOV, Kosten van verkeersongevallen (SWOV-factsheet), Den Haag: SWOV, maart 2014