Nee, dag mag niet. Sinds 1 juli 2019 is appen of bellen op de fiets verboden.
Het was een niet ongebruikelijk verkeersbeeld: een fietser met een telefoon in de hand, druk aan het bellen of verwoed aan het appen. Of er nu wordt ge-appt of gebeld, een ieder kan zich voorstellen dat aan het gebruik van een telefoon op de fiets gevaren kleven.
Uit onderzoek in 2015 bleek dat jongeren van alle leeftijdsgroepen het meest sms’en, whatsappen en internetten. Van de jongere fietsers stuurde 70 procent wel eens tekstberichten tijdens het fietsen. Een kwart deed dat zelfs tijdens elke rit.
Afleiding
Het is niet bekend in hoeveel gevallen dit tot verkeersongelukken leidt. Wel is bekend dat veel ongevallen worden veroorzaakt door afleiding. Een behoorlijk deel daarvan komt door fietsers.
Door Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid wordt het aantal (dodelijke) slachtoffers per jaar geschat op enkele tientallen tot meer dan honderd.
Op 1 juli 2019 is de wet van kracht gegaan die het gebruik van mobiele apparaten op de fiets verbiedt. U mag geen electronische apparaten als mobiele telefoons, navigatiesystemen, tablets of muziekspelers vasthouden tijdens het fietsen.
Handsfree bellen en muziek luisteren is wel toegestaan. Als u stilstaat mag u een telefoon of ander mobiel electronisch apparaat wel vasthouden en gebruiken.
Kwetsbare verkeersdeelnemers
Een ongeval met een auto leidt bij fietsers vaak tot ernstiger letsel en schade dan bij de automobilist. Speciaal voor de kwetsbare verkeersdeelnemer is artikel 185 Wegenverkeerswet in het leven geroepen.
Op grond van dit artikel is de automobilist verplicht de schade van de fietser te vergoeden. Dit geldt alleen niet in situaties van overmacht. Hiervan is volgens vaste jurisprudentie zelden sprake.
In het geval dat toch sprake is van overmacht dan kan de fietser aansprakelijk worden gesteld voor de schade van de automobilist. Hierbij wordt nog wel een billijkheidscorrectie toegepast. In de praktijk komt het dus niet zo vaak voor dat een fietser de schade van de automobilist moet betalen.
Aansprakelijkheid en overmacht
Nu is het zo dat automobilisten bij een ongeval aansprakelijk zijn, behalve als er sprake is van overmacht. De minister ziet geen reden om op dit moment de huidige regeling omtrent aansprakelijkheid op grond van art. 185 aan te passen.
Smartphonegebruik kan bijdragen aan een ongeval, maar dit geldt net zo goed voor het negeren van een stoplicht of het zonder verlichting fietsen.
De mogelijkheid om schade te verhalen bij fietsers is er al. De minister zit daarom geen noodzaak om de huidige regelingen uit te breiden speciaal voor het gebruik van een telefoon.
Schadevergoeding
Het risico bestaat dat je als fietser ook een schadevergoeding moet betalen. Vaak is een fietser hiervoor niet verzekerd en zal men dit uit eigen zak moeten betalen.
Bent u slachtoffer geworden van een fietsongeluk en was dit niet uw eigen fout? Bent u gewond geraakt bij een fietsongeval en hebt u kosten gemaakt? Dan kunt u mogelijk de schade verhalen op de aansprakelijke partij.
Als u deze werkzaamheden liever uit handen geeft dan kan een letselschade advocaat van Utrecht Letselschade Advies u helpen de schade te verhalen.