De politie wordt regelmatig ingezet bij incidenten, (grootschalige) calamiteiten en rampen. Iedere politieagent kan hiermee te maken krijgen. Het meemaken van een ernstig incident of een ramp kan een ingrijpende en schokkende gebeurtenis zijn, wat een grote invloed kan hebben op de lichamelijke en psychische gezondheid van de agent.
Ontwikkelen van klachten
De politieagenten kunnen geconfronteerd worden met doodsangsten, machteloosheid en verbijstering. Uit de praktijk blijkt dat sommige politieagenten de belastende ervaring niet kunnen verwerken waardoor zij psychische problemen krijgen. De psychische problemen kunnen uitmonden in een psychische stoornis, zoals een posttraumatische stressstoornis (PTSS).
Hierdoor kunnen zij de eerste weken na een incident te maken krijgen met allerlei psychische en lichamelijke stressreacties, zoals onder andere schrikachtigheid, concentratieproblemen, pijnlijke herinneringen, verdriet, hoofd- en spierpijn en vermoeidheid.
Melden van PTSS klachten bij werkgever
Indien de politieagent last heeft van stress gerelateerde gezondheidsklachten en deze klachten wil melden, kan hij dit zowel binnen de eigen organisatie, als buiten de eigen organisatie (zoals bijvoorbeeld de huisarts) melden.
24/7 Loket Politie
Per 25 april 2012 is er een 24-uursloket beschikbaar gekomen voor PTSS. Bij dit loket kunnen zowel de medewerkers van de politie die in psychosociale nood zitten, als hun partner of familieleden hulpvragen stellen. Dit loket wordt bemand door maatschappelijk werkers. Het loket is geopend met als doel te zorgen voor een laagdrempelige toegang tot de psychosociale zorg.
Meer weten over letselschade en de afhandeling van psychische klachten na een ongeluk of incident? Neem contact op met een ervaren letselschade advocatenkantoor.
Dit is deel één in een vierluik over PTSS bij politieagenten. Deel 2 gaat over het Meldpunt PTSS, deel 3 behandelt de beoordeling van PTSS als beroepsziekte en deel 4 gaat over de Coulanceregeling PTSS.