Het eerste rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid betreft de eerste bevindingen na de vliegramp. De Onderzoeksraad trekt geen conclusies en gaat niet in op de vraag wie aansprakelijk is.
De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft in het rapport de feitelijke gegevens over de toedracht van het ongeval op een rij gezet. Deze (meet)gegevens zijn afkomstig uit de zwarte doos, de luchtverkeersleiding, de satellietfoto’s en de radarbeelden.
Daarnaast heeft de Onderzoeksraad onderzoek gedaan op de plek in Oost-Oekraïne waar het vliegtuig is neergestort. Dit onderzoek heeft slechts in beperkte mate plaats kunnen vinden omdat de rampplek onveilig was voor de onderzoekers.
Oorzaak vliegramp MH17
Uit de gegevens van de cockpit voice recorder en de flight data recorder van het vliegtuig blijkt dat het vlucht van het toestel MH17 op normale wijze verliep en abrupt ten einde kwam. Het toestel is van buitenaf met een hoge snelheid doorboord met een groot aantal objecten, aldus de Onderzoeksraad.
De Onderzoeksraad zal in het eindrapport ingaan op de schuldvraag. De verwachting is dat dit rapport binnen een jaar na de vliegramp zal worden uitgebracht.
Meer informatie
Utrecht Letselschade Advies houdt alle ontwikkelingen nauwgezet in de gaten. Wij zijn ervaren in het bijstaan van nabestaanden van vliegrampen. Voor meer informatie kunt u contact met ons opnemen.